Jag gör en spin off på tidigare inlägget om tankarna bakom Motherhood projektet. Denna gång ska ni få hänga med på hur jag planerar en fotografering, steg för steg. KONCEPTFörst kommer jag på ett koncept och börjar skissa idéer. KONKRETISERAI detta stadie börjar jag specificera idéerna genom att göra ett moodboard, jag brukar göra ett för teamet ( MUA, set & stylist) där jag inkluderar brief för dem och en enklare för modellerna där de bara har moodboardet.Därefter gör jag en shotlist för mig själv. Vilket är ett slags bildschema. Här kan man vara så specifik eller flummig man vill. Huvudsaken är att det gör en struktur för dagen på hur du vill ta bilderna. Jag brukar använda de som en grundmall bara för att se till att jag sätter bilderna som antingen jag eller kunden efterfrågar. När jag tagit alla "måsten" brukar jag sväva ut och bli mer kreativ, det är oftast dessa bilder jag gillar mest i slutändan. Ibland lägger jag även in lite extra poser ifall att fantasin skulle ta slut på plats, då har man alltid något att falla tillbaka på. Man kan även skriva tider, vilket objektiv du vill ha, vilken vinkel etc. Det kan vara skönt för vissa, eller vara en begränsning för andra. [caption id="84022"] Foto: Louise Helmfrid[/caption] PLANERAJag brukar jobba med ett excel dokument och appen Monday för projekt. Där jag skriver ner i princip allt. Här skissar jag på budget för hela plåtningen. Inköpslista för teamet (mat, dryck etc), inköpslista för mig själv om jag exempelvis behöver nya minneskort, filter, filmrullar etc. Skriver även ner en packlista.Jag skriver även ner en slags skiss på vilka typ av modeller, team jag vill ha så jag vet vad jag ska kolla efter. När jag sedan castar, brukar jag skriva ner vilka jag har frågat, vilka jag väntar svar från, vilka datum de kan, så har jag allt samlat på en och samma plats. [caption id="84024"]Foto: Louise Helmfrid[/caption] TEAMNu är det dags att hitta teamet framför och teamet bakom kameran. Här castar jag antingen via modellagenturer eller kör en samtida klassiker digital street casting via Instagram.När jag hittat de jag vill ha, hör jag av mig till de och skickar moodboardet och ser om de är intresserade, därefter bokar jag. Fina Louise, här tog vi lite testbilder när vi rekade location. LOCATIONHar jag inte en location i åtanke sen innan tar jag reda på en i detta stadie. Jag brukar även lägga in bild på platsen/ungefärlig i briefen vilket är bra för alla i teamet att ha koll på. Allt för att de lättare ska kunna visualisera bilden och på så sätt veta vad de behöver oavsett om det är set designern, stylisten, hår eller make up artisten.När jag har hittat jag en plats och åker jag dit för att reka och ta testbilder. CALLSHEETNär tiden närmar sig sätter jag ihop ett callsheet, där jag skriver med alla i teamet, kontaktuppgifter, tider och platser de ska vara på. INKÖPDetta brukar jag oftast göra dagen innan plåtningen. Här köper jag in alla nödvändigheter, mat, dryck, filmrullar, tyger, rekvisita såsom blommor, skriva ut shotlist etc. Nu senast fick jag äntligen hjälp med detta av min praktikant Cecilia, vilket var guldvärt, tidigare har jag gjort det själv, så det var en game changer att inte behöva tänka på det. FOTOGRAFERINGENNu är det äntligen dags för fotograferingen. Här kan jag ÄNTLIGEN luta mig tillbaka och göra det jag älskar allra mest. Det finns ju en anledning till varför en producent har ett jobb och varför en fotograf inte gör allt i vanliga fall, bara när det är för ens egna projekt. Men wow vad energin går åt mycket vid planering, när dagen väl kommer är man ju lagom pigg. POST PRODUKTIONEfter plåtningen gör jag urval, bildbehandlingen för att slutligen leverera bilderna till teamet. MARKNADSFÖRINGSist men inte minst. Detta steg är otroligt viktigt som fotograf idag. Det kryllar av fotografer i varje hörn så här gäller det att få ut sitt arbete på bästa sätt, att komma på en liten strategi. För denna plåtning inför mors dag valde jag att ha ett projekt just för en specifik dag, mors dag kändes rimligt då det är nära hjärtat. Jag bestämde mig för att göra en nedräkning på min Instagram. Att dagen innan publicera behind the scenes för att skapa lite nyfikenhet för att slutligen publicera det. Därefter kan man förlänga genom att publicera på Pinterest, Linkedin, nej kommer inte säga Tiktok.. Vet att jag borde men.. nej bara nej.Det var det! Hoppas ni gillade detta. Kram