Jag delade nyss om min process för en fotografering. Jag insåg snabbt därefter att den faktiskt ser lite annorlunda ut när man tar fram prints. Att skapa prints är för mig mycket svårare än någon annan fotografering. Där handlar det inte längre lika mycket om en själv som fotograf, eller att möta en enskild kund. Då handlar det om att möta en efterfrågan där kunden råkar vara en hel marknad av alla möjliga typer av personer. Där målet är att fånga så många som möjligt. Men samtidigt behålla sig själv. Vart går gränsen då? Hur långt ska man gå för att möta efterfrågan? Jag försöker köra på 80% min egen stil och 20% att möta någon slags efterfrågan. Det kan exempelvis vara baserat på nutida inredningstrender. Som nu är mycket beiga toner, träslag etc. Vad passar då in i ett sånt hem? Vem köper printet? Hur inreder hen? Är det inredningsstylister, privatpersoner, vilka åldrar? Tänk efter vem du vill nå och så jobbar du utifrån det. Vad är viktigt att tänka på när du skapar ett print Att motivet ska vara behagligt att ha i ett hem. Skönt för ögat att kolla på, men också något skönt att ha i periferin. Som inte skriker efter uppmärksamhet, men bara stillsamt är där.Hur gör jag det? Det enklaste sättet är att köra på svartvitt för att säkra att det passar in i alla slags hem. Men vill du behålla färgerna, tycker jag att det kan vara bra att hålla det enhetligt. Inte för mycket som sker i bakgrunden. Kanske välja max tre färger i bilden du vill fokusera på. Eller att motivet är ton i ton, med kläder, smink , setting etc. Du kan även skapa lite oskärpa i bilden så att den blir mer abstrakt och därav lugnare för ögat. Varför borde jag sälja prints? Dels är det en bra passiv inkomst. Men det är även ett sätt att fortsätta utmana dig själv och hålla dig kreativ som fotograf. Speciellt om du fotar mestadels mode/reklam uppdrag. Då kan det vara skönt att varva med att ha en liten långsammare process där du får tänka efter mer. Vad är skillnaden?När jag fotar uppdrag åt en kund är det oftast ca 5-15 bilder de beställer, som tillsammans ska berätta något. När man fotar ett print ska man då få en enda bild, att säga allt man vill förmedla. Det är lite svårare. Det går inte att göra en karusell som på Instagram. Såvida man inte vill göra ett collage av flera olika bilder. Hur ser processen ut när jag fotar prints? Jag brukar jobba tillsammans med en av Moutifes grundare Caroline Andreasson. Vi brukar börja med att sätta oss ner och bolla idéer. Ta ram lite olika koncept, kollar inspiration från fotografer vi inspireras av. Därefter slänger vi något lite mer kritiskt öga på våra idéer för att se vad som faktiskt skulle passa att hänga på en vägg. Detta är så bra, då hon har ögat för vad som passar som print, inredningsmässigt och jag har öga för vad jag vill skapa i enlighet med min stil, vinklar, färger, former etc. När jag väl fotograferar är processen lite långsammare än när jag kör kommersiellt. Där har vi kanske satt tre bilder vi vill uppnå och lite olika set inom det. Där vi verkligen känner efter mer för varje bild och ständigt försöker visualisera vad som blir snyggt i ett hem. Hoppas ni gillade detta inlägg!Tack Cecilia Halldén för fina behind the scenes bilder!